Waarom is de Zaanse Schans zo mateloos populair?

 

Wat maakt het dat (vooral buitenlandse) toeristen massaal een bezoek brengen aan de Zaanse Schans? In 2015 was deze oer-Hollandse icoon zelfs de meest populaire dagattractie van Nederland onder buitenlandse bezoekers. Zo’n 1,9 miljoen bezoekers trekken jaarlijks massaal naar Zaandam om de molens, het eerste Albert Heijnwinkeltje en de oud-Hollandse ambachten te aanschouwen. Wat maakt deze plek nu zo bijzonder? Tijd voor een bezoekje dus.

De aanleiding

Onlangs was ik met familie een weekendje weg naar de andere kant van het land. Naar Groet om precies te zijn, een idyllisch dorpje in de duinen vlakbij het toeristische Bergen. De laatste dag, maandag vertrekdag, staat bij ons altijd in het teken van vroeg opstaan, eten, snel spullen inpakken en het hoognodige poetsen (want dat staat in het reglement, dus dat moet). Om 10.00 uur sta je dan spik en span bij je auto. Klaar om te vertrekken. Voor je gevoel heb je dan al een halve werkdag erop zitten. Om het vakantiegevoel toch nog even vast te houden, besloten we een dagje Zaanse Schans te doen. Dat was immers redelijk dichtbij en zo konden we lekker laagdrempelig oud-Hollandse cultuur opsnuiven. Zo gezegd, zo gedaan.

Alle talen van de wereld

We komen aan bij de parkeerplaats en het eerste wat je opvalt, zijn de vele touringcars en auto’s met kentekens uit heel Europa; van Frankrijk en Groot-Brittannië tot Spanje en Tsjechië. Gelijk zie je de karakteristieke molens opdoemen. En de mensen, veel mensen. We horen alle talen van de wereld, waardoor we ons een beetje in het buitenland wanen. We zien hippe meiden en jongens in groepjes rondlopen, oudere mensen onder leiding van een gids (met paraplu als herkenningsteken), verliefde stelletjes en gezinnen met kinderen. Eigenlijk zijn alle groepen wel vertegenwoordigd.

Ambachten van weleer

Een fotograaf begroet ons bij de eerste van de vele lieflijke loopbruggetjes en maakt een foto van ons die we uiteraard kunnen kopen. Dat is typisch voor de Zaanse Schans. We zien prachtig authentieke gebouwen waar we kunnen ervaren hoe vroeger handelswaar, zoals kaas, koek en klompen, werd gemaakt. De klompenmaker laat ons op originele wijze zien hoe ze in vroegere tijden dit houten schoeisel maakten. Bij de kaasboerderij wordt met behulp van multimedia het authentieke kaas maken duidelijk gemaakt. En richting de nostalgische bakker komen de geuren van versgebakken koekjes je al tegemoet.

De Zaanse Schans (be)leeft

Het overgrote deel van de gebouwen wordt echter ingevuld door, heel plat gezegd, verkoop. Maar wat een verkoop: je kunt bij de kaaswinkel alle kazen proeven die er te koop zijn, geserveerd door charmante Hollandse dames in de welbekende klederdracht. Er is chocolade in overvloed, ook om te proeven! En alles in stijl aangekleed uiteraard. Er zijn rijen klompen in alle kleuren en maten te koop, alle Hollandse kitsch en leuke hebbedingetjes. Onderweg kun je bij een boer met een oude kar heerlijk verfrissende sinaasappelsap kopen of een verse stroopwafel. In sommige huizen wonen nog echt mensen (al vraag ik me af of ze niet gek worden van die hordes toeristen…). De molens zijn volop in bedrijf en overal kun je in, op, proeven, ruiken, zien en voelen. Oud-Holland zoals we dat in de geschiedenisboeken kennen, vinden we hier op pak ’m beet 2 vierkante kilometer, inclusief het eerste winkeltje van de Albert Heijn. Over authenticiteit gesproken! De Zaanse Schans is op en top Holland van weleer en de beleving viert hier hoogtij.

Verwachtingen en beleving

En daar zit precies de kern waarom mensen van over de hele wereld de Zaanse Schans bezoeken. Uit het meest recente onderzoek dat stichting de Zaanse Schans heeft laten uitvoeren, komt naar voren dat de Schans voor het overgroot deel voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers. Het biedt alles waar Nederland internationaal bekend om staat: molens, Zaanse huisjes, klompen en kaas. En dat is dan ook precies waar de bezoekers voor komen. Verder wijst het onderzoek uit dat bezoekers bijzonder tevreden zijn, er van alles te beleven is en dat ze het zeker aanbevelen aan anderen en het graag nog eens willen bezoeken.  Qua verwachting en beleving kan ik me daarbij helemaal aansluiten. Het waarmaken van die verwachtingen en die totaalbeleving dat is wat je wilt hebben als vrijetijdsbedrijf en -regio, toch?

Betekenisvolle beleving

Eerlijk toegegeven, we zijn niet allemaal de Zaanse Schans. Maar dat hoeft ook niet. Ik geloof dat iedereen, ieder bedrijf, product of regio, zich kan onderscheiden door zijn klanten een betekenisvolle beleving aan te bieden en ze daardoor een onvergetelijke ervaring mee te geven. Waarbij je klanten later zeggen: ‘Weet je nog? Dat was geweldig. Zullen we nog eens?’.

Maar hoe zorg je nu voor die onvergetelijke ervaring voor je klanten, en hoe breng je die beleving over? Tekstbeleving helpt het unieke DNA en die onvergetelijke ervaring of beleving van jouw bedrijf, organisatie of regio over te brengen. Jij vertelt je verhaal. Ik vertaal het in wervende of informatieve, maar altijd belevingsvolle teksten. Je kunt bij mij terecht voor:

Vertel eens, wat is jouw authentieke verhaal? Wie weet schuilt er achter jouw verhaal wel een tweede Zaanse Schans.

Nieuwsgierig naar wat tekstbeleving voor jou kan betekenen?

Scroll naar boven