De kracht van vakantiereviews

 

De laatste der Mohikanen

Een paar jaar geleden ontmoette mijn zus haar man. Superleuke vent, en vooral heerlijk nuchter. Al snel gingen ze voor het eerst samen op vakantie. Per auto verkenden ze Great Brittain en tuften ze door het prachtig groene landschap tot aan het noordelijkste puntje van Schotland. ‘Geweldige vergezichten’, volgens mijn zus.

Ter voorbereiding op deze idyllische reis boekten ze een aantal campings waar ze hun knusse tentje op konden zetten. De meesten waren klein met weinig faciliteiten, maar ze hadden ook een grotere camping met meer voorzieningen geboekt. Je moet jezelf een keer verwennen, toch? Bij aankomst bleek dat de luxe camping bevolkt was door ‘British travellers’ die op z’n zachtst gezegd nogal intimiderend overkwamen. Niet alleen voor hen, maar ook voor de andere campinggasten. Ze vertrouwden de situatie in ieder geval niet helemaal, dus als ze een wandeltocht maakten, zorgden zus en zwager ervoor dat alles van waarde achterin de auto lag. Tot het matras aan toe…

Bij terugkomst vroeg ik: ‘Hebben jullie vooraf dan niet op Zoover gekeken hoe de camping werd beoordeeld?’. Ze keken me met grote vraagtekens aan; ‘Zoover??’. Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Ik viel zowat van mijn stoel. Ik had zojuist de laatste der Mohikanen ontmoet!

via reviews op zoek naar die unieke campingDe kracht van online recensies

In deze onlinetijd zijn beoordelingssites of reviews op de website van de aanbieder namelijk niet meer weg te denken bij het boeken van je welverdiende vakantie. Mijn keuze voor de jaarlijkse zomervakantie wordt al jaren bepaald door reviews op sites zoals Zoover, TripAdvisor en Booking.com. Oké, de keuze voor een land, stad of gebied maken we in principe zelfstandig om vervolgens in te zoomen en min of meer onze keuze te bepalen op basis van beoordelingen van anderen. Hoewel, … zelfstandig? Ook daarvoor heeft bijvoorbeeld Zoover een handig marketingtool; je kunt per land en per gebied beoordelingen vinden. Dus onbewust zullen ze ons ook wel hierin beïnvloeden. Dat doen ze heel slim, die marketeers. Maar goed, voor ons werkt het om op die manier door het woud aan campings juist díe unieke camping te vinden die alles in zich heeft om van onze zomervakantie ook dat jaar weer een geweldige belevenis te maken. En ik denk dat op deze manier veel mensen jaarlijks hun droomresort zoeken.

kritische review: kans of kansloos?Kritische reviews: kans of kansloos?

Als eigenaar van een verblijfsaccommodatie wil je waarschijnlijk alleen maar positieve beoordelingen en kun je je wellicht opvreten bij het lezen van die ene (of meerdere) minder goede beoordeling terwijl die naar jouw mening niet terecht is. Maar is het krijgen van een kritische review dan nu zo erg? Oké, als ik recensies van mensen lees met soortgelijke ervaringen zoals die van mijn zus dan klik ik snel weg. ‘Niet mijn camping’, denk ik dan. Maar over het algemeen kijk ik als consument verder dan die ene scherpe review of dat matig gemiddelde cijfer. Waarom?

  • Elke potentiële boeker heeft andere wensen en prioriteiten. Wat voor de een heel belangrijk is, is voor de ander van ondergeschikt belang. Ik ga al jaren met de tent op vakantie. Vroeger vond ik het vooral belangrijk dat de camping vlakbij het centrum van een dorp was gesitueerd, zodat we ’s avonds daar een terrasje konden pikken. Tegenwoordig, met een gezin met drie kinderen, heb ik liever schoon sanitair, een uitdagend zwembad en als het even kan ook een camping zonder al te veel muggen. Ik scan de reviews dus op wat ik op dat moment belangrijk vind. Hoewel, een mug vrije camping heb ik altijd al belangrijk gevonden 😉.
  • Van een matig cijfer ben ik niet zo van onder de indruk. Ik ben eerder benieuwd waarom dat cijfer is gegeven. Van negatieve opmerkingen met dito cijfers zoals ‘bij het ontbijt van het hotel hadden ze te weinig soorten kaas’ of ‘de stacaravans op de camping stonden te dicht op elkaar’ trek ik me als potentiële gast weinig aan. Ik boek immers geen stacaravan en 1 soort kaas bij het ontbijt vind ik prima. Een matig cijfer is voor mij dus geen reden om niet te boeken, zolang het niet gaat om wat ik belangrijk vind.

Kortom, van een matige of negatieve beoordeling hoef je niet zo snel te schrikken. Sterker nog, als er helemaal geen kritische reviews te vinden zijn, krijg ik eerder argwaan: ‘Waar is die spreekwoordelijke adder onder het gras?’. Een typisch gevalletje van ‘too good to be true’? Scherpzinnige beoordelingen geven juist een transparant beeld van de werkelijkheid. En daarnaast, kritische opmerkingen kun je gebruiken om je product continue te verbeteren, toch?

input van gasten is goud waardInput van de klant is goud waard

Om je bedrijf te profileren en te verbeteren, is het goed te luisteren naar hoe jouw klanten hun verblijf beleefd hebben. De input van je klanten kun je daarom alleen maar ter harte nemen en op basis daarvan je product verbeteren. Eigenlijk is elke input van je gasten goud waard! Volop kansen dus die reviews. Dat is in ieder geval mijn mening…

Nieuwsgierig naar wat tekstbeleving voor jou kan betekenen?

Scroll naar top